Női sorsok
Olyan eklatáns nők és női alkotók portréját készítettem el, valamint dokumentáltam tárgyi környezetüket, akik példaértékű életükkel és életművükkel hatással voltak és a jelenben is hatással vannak nőtársaikra, alkotótársaikra. Közös bennük a személyiségükön keresztül megmutatkozó szalon-szerű lakásuk, a textil szeretete és a gondoskodó anya-szerep, amelyben közvetlen és közvetett környezetükben feltűnnek. Közös még az is, hogy a rendszerváltás idején egyidőben voltak fiatalok, hasonló életszakaszban élték meg a változást és az azt megelőző társadalmi berendezkedéssel járó előnyöket és hátrányokat egyaránt.
Személyes tárgyaikat, relikviáikat, rekvizitumaikat, mindennapi és szakmai életterük színhelyeit, szociális környezetüket, illetve ezek részleteit mutatom be installációmban.
Az elkészült interjúk és fotó-dokumentáció egyfajta hiánypótló korlelet, amely a korszellemet tükrözi – a letűnt idők, a mai Y és Z generáció ellenpontjaként a Baby Boom-korszak értékőrző gondolkodásmódját képviselő nemzedék audiovizuális lenyomata.
Az otthon, a tárgyak és a tér képi jelei jelennek meg fotómontázsaimban, különleges együttállásban. A tárgyakhoz való különböző viszonyrendszerek bemutatása a célom, amelyben az ember is megjelenik.
A káosz és a rend, a lírai és az absztrakt, a színek és a színek hiánya mind a valóságot tükrözik, álomszerű képi világgal.
A képek készítésekor elsődleges volt számomra, hogy a tiszta teret örökítsem meg – semmilyen módon nem manipuláltam a tárgyakat, sem elhelyezésüket. A világításban is természetes fényt használtam, illetve az adott térben lévő fényforrást. Utómunka során a képek méretét nem módosítottam – az eredeti kompozícióval, képkivágással dolgoztam.
A polgári lakások és enteriőrök vizsgálata korábbi sorozatomhoz kapcsolódik, ahol éveken keresztül foglalkoztam tér és tárgyak kapcsolatával.
Kutatásomban a polgári szalonok világa eredetileg egy, a szocializmusban virágzó divatszalon feltérképezésével indult – Rotschild Klára Különlegességi Női Ruhaszalonja hosszabb távú kutatási időszakban kerül feldolgozásra.
A kiállítás előkészítésében
és megvalósításában közreműködtek:
Balog Judit Malacka
Kopper Judit
Tordai Hajnal
Vásárhelyi Kata
Kurátor: Kókai Zsófia
Grafikai tervezés: Szabó Zsófi
Szakmai szupervizor: Antalóczy Tímea PhD
Magánkiadás
Jelen kiadvány a kiállítás alkalmából készült 100 példányban
Nyomdai munkák: Real Press Kft.
ISBN 978-615-00-2277-2
© Gink-Miszlivetz Sára
© LILAEPER Produkció
Média design szakon diplomáztam, mestermunkám a Memotherapy c. multimédia installáció volt. A közvetlen személyes érintettség objektivizálásának, egy trauma feldolgozásának, eltávolításának lehetőségét kerestem olyan módon, hogy ugyanakkor érvényes műalkotás jöjjön létre a folyamat végén.
2016-ban zártam le a később ciklussá szélesedő munkát a negyedik installációval. Továbbra is foglalkoztat tér, tárgy és emlékezet viszonya – olyan személyes, privát történetek feldolgozása, amelyek egyszerre univerzális tartalmakat is közvetítenek.
Az a kontextus izgat, amelyben a tér- és tárgykapcsolati rendszerek létrejönnek – kifejezetten társadalmi és designtörténeti jelentőségükben. Az egyén és a tárgy identitása, kulturális beágyazottsága az individuum tükrében nyer értelmet. A tér és a tárgyak egymásmellettisége érdekel – ahogyan egy új világ keletkezik, hanyatlik, majd újra felépül. Utóbbihoz az elemek rendelkezésre állnak – pontosabban újra előállíthatóak. Termékek, objektek, fizikai testek – a divatban is manifesztálódnak.
A divat vizuális jelrendszer, vizuális kódok együttese – az adott motívumba vetített gondolati sémák eltávolításának eszköze is egyben. A textil és a ruha a szabadság, az életigenlés és a tudás együtteséből született objektum, amely ezek által lehetőséget ad társadalmi problémák/helyzetek kibontására is.